Michelangelo Antonioni’nin yönetmenliğini yaptığı, 1962 yapımı L’Eclisse(Batan Güneş), psikolojik dramatik bir filmdir. Filmde çevirmen olan Vittoria’nın, Riccardo’dan ayrılması ve daha sonrasında yalnızlığına son vermek için Piero ile yakınlaşmasının sonrasındaki mutsuzluk anlatılmaktadır.
L'Eclisse
Michelangelo Antonioni’nin yönetmenliğini yaptığı, 1962 yapımı L’Eclisse(Batan Güneş), psikolojik dramatik bir filmdir. Filmde çevirmen olan Vittoria’nın, Riccardo’dan ayrılması ve daha sonrasında yalnızlığına son vermek için Piero ile yakınlaşmasının sonrasındaki mutsuzluk anlatılmaktadır.
Film, kameranın sabit olan nesnelerden
Riccardo’ya geçişiyle sahnelenmeye başlar.(odak kaydırma) Filmin ilk
dakikalarında Riccardo ve Vittoria’nın sıkıntılı, kaygılı ruh hallerine tanık
oluruz. Vittoria’nın nesnelerle ilgilenmesi, pencereden dışarıyı izlemesi gibi
davranışları, içinde bulundukları sıkıntılı ruh hallerini yansıtır. Arka planda
müzik olmaması da bulunan gergin ortamı seyirciye hissettirmekte yardımcı
olmuş.
Vittoria’nın artık bir karar vermek
istemesi üzerine diyaloglar başlar. Kamera bir süre üst açıdan gösterdiği için
seyirci, Riccardo’yu Vittoria’nın gözünden bakıyormuş gibi hisseder. Çekimin
arka planında yer alan Riccardo küçük ve rahatsız görünür. Vittoria, gitmeye
karar verir fakat Riccardo’nun gitmesini istememesi üzerine vazgeçer. Ne
yapması gerektiğine karar veremeyen Vittoria’nın gerginiği keskin
hareketlerinden ve nefes sesinden farkediliyor. Bu sıralarda Vittoria’nın
aksine Riccardo, tepkisiz bir şekilde sabit bir noktaya bakarak düşünmektedir.
Vittoria bu sahnede perdeyi açar ve artık gündüz olduğu görülür.( Başka bir
sahnede perdeyi araladığında henüz geceydi.)
Bu geçen zamanı göstermekle birlikte standart – analitik kurguyla net
bir zaman kavramının da belirtildiğini gösterir. Ricardo, bir şeyleri düzeltmek
ümidiyle Vittoria’nın yanına gelir fakat kararının kesinliğinin farkına varması
üzerine hayal kırıklığına uğrayarak tepki verir, umursamaz davranmaya başlar.
Vittoria aldığı karardan vazgeçmez ve Riccardo’nun evinden gider. Film, iki
insanın da duygu karışıklığını ve bunalımını açık bir biçimde ifade ediyor.
Vittoria’nın yolda yürüdüğü sahnede, ses
olarak sadece ayakkabısının topuk sesi duyulur. Herhangi bir duygu durumunun
belirtildiği bir müzik yok. Ne hissettiğinin düşünülmesi, seyirciye bırakılmış.
Riccardo arabasıyla Vittoria’nın yanına gelmiştir. Davranışları ve
söylediklerinden umutlu olduğunu anlayabiliyoruz. Fakat Vittoria’nın son kez
kararından emin olduğunu gördüğünde vazgeçmiş ve gitmiştir. Bu sahnenin
sonunda, Riccardo’nun tavırlarından duygularını bastırmış olduğunu görüyoruz.(
Freud, Psikanaliz )
0 yorum:
Yorum Gönder