araba
dilbilim
görsel
göstergebilim
marka
porsche
reklam
reklam çözümlemesi
reklam incelemesi
reklam ve ütopya
slogan
ütopya
Reklam ve ütopya ilişkisi
Reklam ve ütopya ilişkisi
Reklam, insanları
gönüllü olarak belli bir davranışta bulunmaya ikna etmek, belirli bir düşünceye
yöneltmek, dikkatlerini bir ürüne hizmete, fikir ve kuruluşa çekmeye çalışmak,
onunla ilgili bilgi vermek, ona ilişkin görüş ve tutumlarını değiştirmelerini
veya belirli bir görüşü ya da tutumu benimsemelerini sağlamak amacıyla
oluşturulan; iletişim araçlarından yer ya da süre satın almak yoluyla
sergilenen ya da başka biçimlerde çoğaltılıp dağıtılan ve bir ücret karşılığı
oluşturulduğu belli olan duyurudur.
Ütopya,
.başka bir mekan ya da zamanda hayali bir dünya olarak öngörülür.
Reklamda, tüketiciye ürün değil hayal
satılmaktadır. Ürüne sahip olan bireylerin hissedeceği duyguların, hislerin
canlandırılması hedeflenir. Tüketiciler, kendilerini kentin geri
kalanından ayrıştırma çabası içinde, çoğu zaman reklam ve pazarlama
şirketlerinin sunduğu yeni ve pahalı dolayısıyla da diğerleri için ulaşılamaz
olan ürünleri büyük bir coşkuyla benimsemektedirler.
Reklam olgusunun görsel ve sözel anlamda
incelenmesi, reklamların ürünlerini tanıtmak amacının ötesinde, onların arka
planlarında yer alan mesajları görebilmeye ve anlamlandırabilmeye de olanak
sağlamaktadır.
Göstergebilim ve dilbilimden yararlanarak,
bir reklam metnini ve reklamda yer alan görselleri inceleyelim:
·
Ürün:
Porsche
·
Slogan:
Erkeklerin %96’sı çok iyi otomobil kullandıklarını sanırlar. Sadece bazıları
bunun doğru olup lmadığını keşfedecekler.
Porsche markası, kurumsal kimliği güçlü ve
belli bir alıcı kitlesine sahip olsa da, reklamı okumak, reklamın arka planında
var olan mesajların anlaşılabilmesi adına gereklidir. Bu bağlamda, reklamda yer
alan görsel ve sözel kavramlardan, dilbilimsel olarak: reklamın sloganı, göstergebilimsel olarak
ise: araba, renkler, yol gibi reklamın dikkat çeken unsurlarından
yararlanılmıştır.
Tekinalp ve Uzun’a göre (2004),“Dilbilim
(Linguistics), insan dilini her yönüyle inceleyen bir araştırma alanıdır. İletişimin en önemli araçlarından
biri olan dil, medya çalışmalarında önemli bir yer tutar. Göstergebilim
(Semiotics, semiology) ise sözlü, sözsüz gösterge sistemlerinin ve bu
sistemlerin anlamın kurulmasındaki ve yeniden kurulmasındaki rollerini
inceleyen bir bilim dalıdır. Gerek göstergebilim ve gerekse göstergebilimin
ayrılmaz bir parçası olan dilbilim, medya iletilerinin çözümlenmesinde önemli
bir yer tutar. Televizyonun yaygınlaşmasıyla önemi artan ve salt yazılı metni
çözümlemelerinde kullanılan tekniklerin dışına çıkarak görüntünün taşıdığı
anlamların çözümlenmesinde en uygun yaklaşım olarak da kabul edilmektedir.
Dilbilimsel çözümlemelerden yola çıkarak
reklamın metnini, yani reklamın sloganını çözümleyecek olursak, öncelikle dil
ile düşünce arasındaki ilişkiyi anlamamız ve açıklamamız gereklidir.Dil ile
düşünce arasında çok yakın bir ilişki vardır. Dilsel gerekircilik varsayımı,
dilin dünyayı yorumlamamızı belirlediğini öne sürer.
Bu bağlamda reklamın sloganı: “Erkeklerin
%96’sı çok iyi otomobil kullandıklarını sanırlar. Sadece bazıları bunun doğru
olup olmadığını keşfedecekler.” Olan reklam metninde %96’lık çok büyük bir orandan bahsediliyor.
Arka planda bu kadar büyük bir kesimin, doğru olarak düşündükleri durumu test
etmek için Porsche marka bir arabaya sahip olması gerektiği düşündürülüyor.
Marka, erkeklerin %96’sının bir yanılgı içinde olabileceğinden bahsediyor. Çok
iyi araba kullandıklarını, Porsche marka bir arabaya sahip olarak ispatlamış
olacakları alt anlamını çıkarmak mümkün.
Görsel anlamda reklamda yer alan öğelere
baktığımızda ise; araba, gökyüzü ve yol dikkat çekmektedir. Saussure’a
göre, dil göstergesi bir nesneyle bir adı birleştirmez, bir kavramla bir işitim
imgesini birleştirir. Her gösterge ; gösteren ve gösterilen oluşur.
Reklamda görsel olarak yer alan araba ve
gökyüzü arasında nedensiz bir ilişki söz konusudur. Arabanın rengi beyazdır.
Beyaz rengi, kullananlar daha istikrarlı, güvenilir ve temiz olarak algılanır;
insanı olduğundan daha genç gösterir. Beyaz rengi seven kişiler genellikle
temizliği, aydınlığı ve düşünmeyi seven; hayal dünyası geniş, soğukkanlı ve uzlaşmacı
kişilerdir. Gelinliklerin beyaz olmaları, saflığın ve bakireliğin simgesi
olduğu kadar, yeni başlangıçların da göstergesidir. Reklam görselleri içinde
yer alan arabanın da beyaz renkte oluşu yeni bir başlangıcı simgeler. Bu yeni
başlangıç, tüketicinin yorumuna göre değişir. Tekerleği takip eden noktalarda kullanılan
beyaz ve sarı renkler arabanın hızını, enerjisini algılatmak için
kullanılmıştır.
Zengin tüketici, bir yandan modern ve
kentli bir yaşam tarzı için gerekli gördüğü kaliteli hizmeti ve alt yapıyı
sağlayan bir yaşam alanını öte yandan da benzer sosyal ve kültürel sermayeye
sahip ve aynı yaşam tarzını benimsemiş bir topluluğun parçası olmayı arzu
etmektedir. Ürün reklamlarında ütopya, tüketicinin alım gücüne göre değişebilir
de diyebiliriz.
* Dikkat! Bu yazı alıntı içerir.
0 yorum:
Yorum Gönder